onsdag 14 augusti 2013

Huvudvärk...åska.....Viltjouren, avlivning, begravning.....

Det blev aldrig något besök på Bagarmossen idag. Matte som aldrig försover sig gjorde förstås det i morse och dessutom vaknade hon med en blixtrande huvudvärk och den har suttit i hela dagen så hon orkade inte åka......Matte brukar sällan ha huvudvärk men just idag slog den tydligen till........

Robban och jag har varit ute på många rastrundor under dagen.....ja, matte var med vid ett par tillfällen för att hon behövde andas frisk luft........




De har målat så jättefint på väggen till thairestaurangen.......



....de har tydligen jättegod mat för folk åker långa vägar för att äta här.....




Två gånger har vi varit på fotbollsplanen idag...Robban brukar kasta en pinne fem - sex gånger för att jag ska röra på mig....en gång hann jag fram och fångade den i luften med munnen....



...roligast är det i alla fall att tugga på pinnen.....





........och en massa fåglar har jag sett idag också......







Jag kan gott erkänna att jag har trakasserat katterna en hel del idag. Tänk att de dumma katterna inte kan försvara sig säger Robban. De ligger bara och tar emot utan något som helst motstånd när jag får tag i dem......Jag blir faktiskt ganska så provocerad och envis som jag är försöker jag på alla sätt och vis att få fart på dem......

Matte köpte en ampellilja till katterna igår. Jag fick tag i den så nu är den väl inte lika fin längre.....men kan de tugga på bladen så kan väl jag......







Och så har jag upptäckt att jag når upp till katternas matskålar så nu har matte ställt en maskin framför så att jag inte kan sno maten för dem.....




Iris sitter och kollar på mig när jag äter frukost....








När jag åt lunch så hörde jag att det mullrade. Det åskade men det brydde jag mig inte om.......När Robban och jag strax därefter gick ut så åskade det igen.....Jag kollade upp i luften för jag undrade vad det var för oljud men det var tydligen ingenting farligt....Vi var bara ute en kort stund för det kom en regnskur sedan.....men den gick fort över som vanligt.......





När vi var på hemväg från en längre promenad nu vid femtiden så ropar några småflickor att en fågel har fastnat i en cykelkorg. Robban går dit och upptäcker att fågeln troligen är mycket illa däran. Den lever men har svårt att hålla upp huvudet....




Robban ringer till Viltjouren. Han mms:ar en bild på fågeln och får höra att det är en björktrast. Viltvårdaren ser också att fågeln mår jättedåligt. Hon undrar om Robban kan åka till en veterinär eller om han kan avliva fågeln själv. Så långt som det är till Bagarmossen så fanns det inget val. Det var nog bara en tidsfråga tills fågeln hade dött.....Jag avlivar fågeln, sa Robban.....Bra, du verkar då inte vara blödig, sa viltvårdaren

Robban går bakom huset för att avsluta fågelns lidande.. Han ville inte att alla barn, för nu hade det samlats många, skulle se på när han knäckte nacken på den stackars fågeln......Barnen ville begrava fågeln så Robban grävde en grop och så fick de begrava den lilla fågeln i skogsdungen här intill. Barnen la på lite blommor...."När min pappa får pengar så ska jag köpa rosor" sa en av flickorna...Hur som helst blev det en fin lite ceremoni och barnen hade många frågor som de ville ha svar på........






Nu måste jag ut på en kvällsrunda igen. Den andra i kväll...Jag har haft lite lös avföring. Matte tror att det beror på märgen jag fick i mig igår kväll.....


Ja, sedan blir det de vanliga kvällsrutinerna......





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar