söndag 9 juni 2013

Jag heter Sigge....





Jag heter Sigge och är en irländsk röd setter. 

Jag tänkte blogga lite om min vardag.....
Kanske intresserar det någon?.... 


Jag är bror till Casper som fanns hos min matte tidigare. Tyvärr råkade han ut för en allvarlig olycka när han bara var 10 veckor gammal och nu finns han sorgligt nog i hundhimlen....Hoppas verkligen att han har det bra där.....Han slipper i alla fall all smärta nu....






Min brorsa Casper som var så tapper trots att han hade så ont...

10/1 2013  -  10/5 2013







Jag blev ju kvar hos min uppfödare när mina syskon flyttade så nu kunde matte ta hem mig i stället. Det var väl bra...Jag blir fem månader på måndag.

Mattes son Robban följde med när de hämtade mig. Jag fick jättemycket beröm för att jag var så duktig på resan. Först åkte vi tåg från Sala till Västerås. Där skulle vi byta till ett annat tåg som tog oss till Stockholm. Jag har aldrig sett så mycket folk tidigare. Mitt huvud gick som en propeller för det var så många konstiga ljud och rörelser överallt. Det var så mycket att titta på......På tåget var det jättetrångt men jag sov en liten stund i alla fall. Om det var mycket folk i Västerås så var det inget mot vad det var på Stockholms central...Herregud, säger jag bara......Folk bara rusade omkring. Och alla rullande resväskor var allt lite läskiga.....Och jag vet inte hur många långa trappor som vi har gått i. Det är jag ju inte heller van vid men det gick bra även om det var lite läskigt ibland.......

Ja, ja till slut kom vi upp på en perrong där vi skulle invänta ytterligare ett tåg, denna gång pendeltåget till Nynäshamn.....



Väntar på pendeltåget...



Det var spännande att åka pendeltåg....






....fast jag blev trött efter en stund. Det tar en timme att åka pendeltåg från Stockholm till Nynäshamn.....och vi åkte ju från Sala redan klockan 12.09 så det tog sin lilla tid innan vi var framme......


Det första jag möter när matte öppnade ytterdörren var hennes två katter, Iris och Leo.



Iris



Leo


Jag har aldrig träffat på några katter förut så jag blev riktigt paff och det blev tydligen dom också. Jag nosade lite på Iris men sedan drog hon iväg. Leo stack på en gång....Vet inte om de först trodde att jag var Casper  men det upptäckte de tydligen snabbt att det inte var......

Sedan satt de mest på ett bord i vardagsrummet resten av dagen och kollade på mig....märkliga djur tycker jag.....


Jag var döhungrig så jag fick mat direkt när vi kom hem...Lite senare gick vi en liten promenad så jag fick undersöka den närmaste omgivningen....







När vi kom hem lekte jag en stund med alla leksaker men jag var ganska så trött så jag blev glad över att jag fick sträcka ut mig i soffan.....




.....men i natt har jag sovit i mattes sovrum intill hennes säng i Caspers jättefina biabädd. Det var verkligen skönt att få sova ut efter dagens äventyr.....










Lördag den 8 juni......

Jag vaknade klockan sex i morse som jag är van vid.....Matte och jag gick ut på en morgonrunda.....Det är inte helt lätt att hitta någon toaplats här för jag är inte van vid att gå kopplad när jag måste göra mina behov.....Matte säger att jag måste vara kopplad för det är så mycket trafik här i området.Till slut kunde jag ju inte hålla mig förstås ....skönt var det att lätta på trycket......Jag hade druckit jättemycket vatten dagen innan så jag var bra kissnödig....




Vi har varit ute på flera promenader och det finns så mycket spännande att upptäcka...Tyckte först att det var lite läbbigt med alla cyklister som susade förbi men jag vande mig snabbt....Det verkar som om det är många som cyklar i den här stan.....


Robban följde med oss på en av promenaderna. Då stannade vi till vid närbutiken för han var sugen på glass.......Ja, det var bra varmt ute.......





Skönt att vila en stund i skuggan......och det fanns mycket att kolla på.......



......men jag var riktigt trött när vi äntligen kom hem igen så efter maten sov jag i ett par timmar medan matte kollade på det fina prinsessbröllopet på TV...... sånt intresserar inte mig.....





För övrigt har försökt klura ut vad Iris och Leo är för märkliga djur?.....Leo verkar vara ganska så cool så honom tar jag det lite försiktigt med trots att han ofta provocerar mig  genom att utmanande gå precis framför mig...Han ser så jäkla självsäker ut.....Jag vet ju inte vad han kan ta sig till med? Bäst att ta det lugnt........

Iris verkar dock vara lite skraj för mig. Hon sitter ofta uppe på vardagsrumsbordet och  stirrar på mig......och skulle hon vara på golvet så sticker hon så fort hon får syn på mig....Jag har både skällt på och jagat efter henne men det får jag inte göra för matte....ja, ja, vi får se....De verkar ju inte vara elaka i alla fall och det är jag glad för....




Jag har inte fått testa spelet som matte köpte till Casper ännu...men det är nog bara en tidsfråga tills jag får göra det tror jag.........




Matte har en massa regler som jag inte alls är van vid och helt onödiga enligt min mening.......

Först och främst så måste jag sitta och vänta på ett "var-så-god" innan jag får äta min mat... detta är väldigt frustrerande eftersom jag alltid är döhungrig......


Och så när vi är ute så får jag inte dra i kopplet....men hallå! Jag har inte varit kopplad så många gånger och jag begriper inte heller varför jag måste sitta fast när jag så gärna vill springa omkring?.....Alltså, vi kommer ju ingenstans om matte ska stanna varenda gång jag drar iväg en bit....Det här gillar jag inte.....

Vi gick till en hundrastgård för att jag skulle få springa fritt men den var så pytteliten och så var det bara grus på marken så där var det inget roligt alls...Jag nosade runt lite men sedan kunde vi lika gärna gå därifrån......




Några intressanta dofter förstås .......



Och apropå stanna. Varenda gång vi ska passera en väg så måste jag stanna innan vi går över. Helt onödigt det också, framför allt när det inte kommer någon bil eller något annat fordon och man inte ser någon så långt ögat når.........men stanna måste jag göra ändå......fånigt verkligen.....Jag har förstått att det är lika bra att lyda för matte är envis men det är ju jag också så det är inte helt lätt alla gånger....men det blir nog bra säger matte. Vi ska träna varje dag säger hon....."suck"....fast trots alla regler så kommer jag nog att trivas här tror jag.......







Söndagen den 9 juni.......


Jag har sovit gott i natt igen inne i mattes sovrum. Jag väckte henne klockan sex igen förstås för jag var nödig och behövde gå ut...... 

Jag tror att Leo blir lite sur för han brukar sova där inne på nätterna men får och kan inte göra det nu eftersom sovrumsdörren är stängd.....men så fort vi har gått morgonrundan och matte har bäddat sin säng så sticker han dit........







Det är ingen idé att jag försöker putta bort honom för har han lagt sig någonstans så ligger han där.......och som sagt...Jag har lite respekt för den katten så det är lika bra att låta honom vara........


Vi går en lite längre runda vid halvniotiden på morgnarna. Idag mötte vi en liten hund som ilsket började skälla på mig. Jag svarade tillbaka men det gillade inte matte....Hon sa att jag inte skulle bry mig om den andra hunden. I stället fick jag sätta mig ner och vänta tills hunden och hans matte hade passerat förbi oss.......Den lilla hunden bjäbbade hela tiden så det var inte helt lätt att strunta i honom......tydligen tyckte matte att jag var duktig för nu fick jag en godisbit av henne...Det är tydligen inte så vanligt att matte har godis med sig så nu hade jag verkligen tur....




Nej, nu är jag trött så nu måste jag vila en stund innan vi går ut igen........Undrar så vad vi ska hitta på idag?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar