måndag 10 juni 2013

jätterädd....koppelträning..."var-så-god"



Jag väckte matte klockan halv sex i morse för att jag var nödig och behövde gå ut. Vi gick en kort runda. Sedan åt vi frukost både matte och jag, ja katterna också förstås. Leo verkar vara lika hungrig som jag är. Jag börjar vänja mig vid katterna så smått men jag tycker fortfarande att de mycket märkliga djur.....





Sedan gick matte ner i tvättstugan med Iris-tvätt. Iris har en mycket ful vana och har haft det i snart två år sedan matte tog hem sanktbernhardsvalpen Yana. Iris tyckte aldrig om Yana utan började att dagligen kissa i hennes valpbädd och gör så fortfarande trots att Yana inte finns längre. Hon blev inte så gammal för hon hade hjärtfel. När hon var sju månader gammal så orkade inte hjärtat längre. Det var så sorgligt för Yana var så söt, snäll och rar på alla sätt och vis säger matte. 

Varför Iris inte gillade henne är en gåta men vi kan ju inte gilla alla förstås.....Hur som helst har matte Yanabädden kvar för när hon tar bort den så kissar Iris i mattes säng och det vill hon verkligen inte vara med om....



Yana

14 juli 2011  -  20 februari 2012








Igår var det några barn som skrämde mig. Ja, jag blev verkligen skiträdd......Matte och jag kom ifrån källaren och skulle gå upp till lägenheten. Utanför entrédörren till huset stod en skock ungar. De viftade genom glasrutan och gapade och förde ett himla oväsen så jag blev vettskrämd för jag var inte ett dugg beredd på det. Det var riktigt riktigt läskigt faktiskt så när vi senare skulle gå ut så ville jag inte så gärna gå nerför trappan men jag tog mod till det ändå till slut. Väl ute så var några av barnen där och sparkade boll. Ett av barnen sparkade så högt och hårt så bollen hamnade på mattes huvud och sedan på mig och då blev jag ännu räddare för bollen kom ju bakifrån så jag såg den inte.....Matte blev arg och sa till ungarna att de måste vara mer försiktiga om de ska leka med bollen....Ja, hädanefter kommer i alla fall jag att hålla mig på avstånd när det gäller allt vad barn heter....

I morse mötte matte och jag en granne med ett barn i barnvagn. Jag höll mig på behörigt avstånd för säkerhets skull. Jag satt lugnt och stilla under stunden som de pratade med varandra......





Promenaderna består annars mest av trist koppelträning....Matte fattar tydligen inte att det finns så mycket spännande som vi passerar och som jag hellre vill kolla in.......



Jaha, nu har matte stannat igen för att jag drar i kopplet...






Koppelträning är inte kul alls....




Undrar vad det är som händer där borta???




Måste vila en stund.....







När vi kom hem fick jag mat och då blev det den obligatoriska träningen av "var-så-god" innan jag fick äta men det har jag lärt mig nu så det gick riktigt bra......Jag har klarat av det vid alla måltiderna idag så matte är nöjd....


........sedan var jag tvungen att ta en tupplur för jag var så trött....



...det var för varmt i soffan så jag tog en kudde och la mig nedanför på golvet i stället....




Nu ska jag ut på en promenad igen innan kvällsmålet.......Tror faktiskt att Robban ska gå med mig denna gång.... Det blir kul för jag tror att jag slipper koppelträningen då....Hoppas kan jag ju alltid göra......

.....Undrar om jag får något extra gott i kväll? Jag blir faktiskt fem månader gammal idag och det borde väl firas......






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar