måndag 15 juli 2013

Diarré.....vanliga rutiner....fästingar....

Jag väckte matte klockan fem i morse för att jag behövde gå ut. Matte tyckte att det var duktigt av mig att jag hade kunnat hålla mig för jag hade diarré och det var inte lite heller......Varken matte eller jag fattar varför jag hade drabbats av det. Jag har inte ätit något "konstigt"....Nåja, vi la oss igen fram till sjusnåret som vanligt.......

Jag fick lite mindre till frukost än vad jag brukar få för matte ville kolla hur magen reagerade när jag åt mat. Men det var tydligen något tillfälligt jag hade drabbats av för sedan har magen skött sig helt okej under dagen...Det var ju tur för jag var rädd att jag inte skulle få min lunch och kvällsmat annars.......

Både under gårdagen och idag så har vi gått de vanliga promenaderna och så lekte jag en stund med tennisbollen men jag blir fort trött........





Det är kul att springa och hämta bollen....


....ännu roligare är det att få godis....




...sprang och hämtade bollen några gånger....




....Måste vila en stund....


får en godisbit till.....


Nu har jag tröttnat helt....







Och så har vi stannat till vid närbutiken som vanligt. Är det inte Robban som ska köpa Onico så är det matte som antingen ska köpa en chokladbit eller posta ett paket som hon gjorde idag.........Jag gillar faktiskt att ligga eller sitta där och kolla på alla människor som passerar, både vuxna och barn. Det händer alltid något så när matte eller Robban inte har något ärende dit så vill jag ändå att vi stannar till där en stund......











Jag hörde matte säga att hon funderar på att ringa till en annan veterinär eftersom "min" veterinär har semester och det för att jag kissar så enormt mycket och ofta. Det har varit ett enormt rännande ut och in i flera dagar nu fast jag inte dricker mycket vatten alls. Enligt matte dricker jag egentligen väldigt lite så det är det som är så mysko...Hon mäter ju allt vatten som jag dricker...Vi ska avvakta i ett par dagar till sa matte eftersom jag inte har kissat lika mycket idag som tidigare ........I och för sig har jag varit lugnare idag och vilat mer så det kan ju också vara orsaken....Jag har faktiskt känt mig ganska så trött mest hela dagen....







Ja, vad har vi mer gjort? Jo, matte har gjort rent i mina öron för hon påstod att de var smutsiga. Hur som helst var det ganska så skönt tycker jag så jag var ganska så medgörlig. Det är inte alltid jag är det.......Robban har också plockat bort en fästing som satt på mitt huvud och då var jag inte lika samarbetsvillig kan jag erkänna......


Jag tror att jag bara har haft fyra fästingar på mig hittills trots att jag inte har något speciellt skydd på mig som många hundar har....Matte eller Robban går igenom min päls varje dag för det gäller att få bort fästingarna så fort som möjligt, åtminstone inom ett dygn för då är risken minimal att man blir smittad med någon sjukdom.......men har man otur kan man bli smittad som mattes förra hund Jacinto blev. Han fick kronisk anaplasma trots att han nästan aldrig hade några fästingar på sig så det kan räcka med en om man har osis. Det är ena riktiga otäckingar de där små krypen.......




Fina Jacinto led av kronisk anaplasma under drygt sju år....Här är han på folkrace med Robban år 2011 ett halvår innan han hamnade i hundhimlen.........





Jag har jagat katterna också. Jag fick tag i Iris och drog en stor tuss ur hennes päls och det var inte populärt. Iris sa ingenting som vanligt men det gjorde Robban som fick tag i mig.....och alldeles nyss fick jag tag i Leos svans. Han får skylla sig själv som låter svansen hänga ner så jag kan nå den....nu var det matte som la sig i för Leo sa ju ingenting han heller.....Jag hade hela munnen full med hår.....Matte tjatar om att katterna är alldeles för snälla mot mig så hon tycker att jag borde låta dem vara i fred men det är så svårt.......Jag vill ju bara leka......










Nu är kvällsrutinerna avklarade så nu är det sovdags........god natt.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar